سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معرفی کتاب

 

بررسی مهم‌ترین نبرد شلمچه در کتاب "دژ اسطوره‌ای"
دژ اسطوره ای

در این کتاب عوامل شکست صدام در عملیات‌های مختلفی که از جانب ایران صورت می‌گرفت واز جمله آن‌ها عملیات کربلای 5 بررسی شده اند.چهارمین مجلد از مجموعه کتاب های "راوی" با عناوینی مانند؛ "روز‌های دور" و "روز‌های جنگ" (درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخچه منطقه شلمچه و نمایی از سیر جنگ در این منطقه)،

"سرزمین بی‌غروب" ( درباره پیوند جغرافیای منطقه با حوادث دوران جنگ تحمیلی در آن)، "روایت نزدیک" (نکته‌هایی برای روایت جنگ در شلمچه)، "نبرد‌های برگزیده" (مرور بر سیر سیاسی ـ نظامی، روز‌های ویژه، خاطرات و دیدگاه‌های داخلی  و خارجی نبرد یا نبرد‌های مهم در این منطقه) تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه کتاب "دژ اسطوره‌ای؛ روایتی از شلمچه" به نقل از "هاوارد تیچر"، یکی از مقامات نظامی پنتاگون آمده است: «رابطه ما با عراق فقط یک تبادل اطلاعات معمولی نبود. ما تمام آسیب‌پذیری‌هایشان در خطوط دفاعی را تشخیص دادیم و مطلع‌شان کردیم. عراقی‌ها شلمچه را که مقابل بصره بود با موانع بسیاری پوشانده بودند و به آن "دژ اسطوره‌ای" می‌گفتند. صدام به خوزستان حمله کرد تا آن را بگیرد، ولی خیلی زود مجبور شد در شلمچه دژ بسازد تا از بصره دفاع کند.

صدام میدان‌های مین، هر نوع مانع نظامی، خاکریز، تونل و هرچه بتواند با آن جلوی پیش‌روی نیرو‌های زمینی ایران را بگیرد در شلمچه به کار برد. طراحان شرق و غرب پیچیده‌ترین طرح‌هایشان را در این منطقه اجرا کردند و همه نوع آتش‌بار سبک و سنگین کار گذاشتند تا از موانع محافظت کنند.»

کتاب "دژ اسطوره‌ای؛ روایتی از شلمچه" در قطع رقعی و 127 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 25 هزار ریال توسط خانه فرهنگ و هنر سافیا به چاپ رسیده است


+ نوشته شـــده در یکشنبه 90/5/9ساعــت 11:23 صبح تــوسط شهید حسین جلالی | نظر